Európa egyes országaiban már az elektronikus kapuk vagy a GPS-technológia segítségével működő e-útdíjfizetés van érvényben, így a gépjárművezetők egyszerűbben rendezhetik a díjakat.
Ausztriában szintén minden 3,5 tonna feletti gépjárműre vonatkozik az útdíj, amely ugyancsak áfaköteles. Megfizetése előre is utólag is történhet. Utóbbi esetben legalább 7, legfeljebb 500 euróval kell feltölteni az egyenleget, ebből kerül levonásra a megtett út utáni díj. Németországban az útdíj nem áfaköteles, és a 12 tonna feletti gépjárművekre vonatkozik. Az országban műholdas helyzet-meghatározó rendszer működik, az útdíjat a gépjármű kibocsátási osztálya és a tengelyek száma alapján kell megfizetni, háromféleképpen: automatikusan, terminálokon, illetve vagy internetes alkalmazáson keresztül.
Olaszországban a legtöbb autópályán minden járműnek meg kell fizetnie az áfával terhelt útdíjat, amely a gépjármű nagyságától és a tengelyek számától függ. A fizetés Viacarddal vagy Telepassal történhet. A fizetés egyszerű, az autós az útdíjbeszedő állomásokon megállás nélkül áthajthat. Spanyolországban minden 3,5 tonnánál nehezebb gépjárműnek meg kell fizetnie az áfaköteles útdíjat, amely a TIS-PL fedélzeti egység segítségével történhet. Franciaországban a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárműveknek kell megfizetniük az áfával terhelt útdíjat egy teljesen automatizált útdíjfizetési rendszer, a TIS-PL segítségével. Lengyelországban a VIATOLL rendszer üzemel, a gépjárművekbe épített viaBOX egységek kommunikálnak az útdíjszedő kapukkal. A 3,5 tonna feletti gépjárművekre vonatkozó útdíj nem áfaköteles.