252014Júl

Az útdíj bevezetésének hatásai

Tavaly nyáron, azaz 2013. július 1-én vezették be hazánkban az útdíjfizetési kötelezettséget, amely a hazai úthálózat megjelölt szakaszaira vonatkozik (autópályák, autóutak, főutak). 

A megtett úttal arányos útdíjszedési rendszer az európai uniós követelmények része, a Magyarországon bevezetett szolgáltatás EU-kompatibilis, vagyis az EETS – European Electronic Toll Service, azaz Európai Elektronikus Útdíj Szolgáltatás része lett.

A KSH idevonatkozó adatai szerint a tavalyi év negyedik negyedévében a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű szolgáltatások között a fuvarozás, költöztetés szolgáltatásainak árai emelkedtek a legnagyobb mértékben: 6,2%-al kell többet fizetni ezeken a területeken a 2012-es év hasonló időszakával összehasonlítva. A közúti fuvarozási árak emelkedésének nem az útdíj bevezetése az egyetlen oka, de elemzők ennek tulajdonítják a legnagyobb jelentőséget. A megelőző negyedévhez képest is nőttek az árak az áruszállítás területén, 1,1%-al, annak ellenére, hogy a harmadik negyedévben már bevezetésre került az útdíj.

Összehasonlításképpen érdemes áttekinteni, hogy a negyedik negyedévben a szolgáltatási árak összességében 2,1%-al emelkedtek a 2013-as év harmadik negyedévéhez képest. Ez az árnövekedési ütem jelentősen eltér a 2012 negyedik negyedévére jellemző 8,2%-tól.
Vannak olyan területek is, ahol csökkenésnek indultak az árak, ezek közül is kiemelkedik a távközlési szolgáltatások árainak csökkenése (1,7%) és a reklám és kommunikációs szolgáltatások árainak csökkenése (1,3%).

Szóljon hozzá!

Az email cím nem fog megjelenni. A csillagozott mezőket kötelező kitölteni *