262016febr

Hatékony pótdíjbeszedés, elkerülhető bírságok

Több mint 1 milliárd forintnyi bírságot hajtott be a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. 2015-ben a külföldi bliccelőktől az e-matricás rendszerben. A közelmúlt útdíjas fejlesztéseinek köszönhetően minden eddiginél hatékonyabbá vált az úthasználati jogosultság ellenőrzése, tovább javult az országos lefedettség és hatékonyabbá vált a külföldiekkel szembeni fellépés.

A külföldi autósok sem kerülhetik el a felelősségre vonást, ha érvényes e-matrica nélkül közlekednek Magyarország közútjain. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. nemzetközi behajtóirodákon keresztül ugyanis már huszonegy országban tud eljárni a bliccelőkkel szemben. Ennek köszönhetően tavaly negyedével nőtt a külföldi behajtásra átadott pótdíjas esetek száma, a pótdíjfizetésre kötelezett külföldiek 1,03 milliárd forintot fizettek be az államkasszába pótdíj jogcímén. Sőt, a NÚSZ nemzetközi behajtó partnerei már jogerősen nyertek pereket is a jogosulatlan úthasználókkal szemben többek között Németországban, Ausztriában, Angliában is, ami azt jelzi, hogy még ha lassan is, de sikerül a gyakorlatban megvalósítani a nemzetközi jogharmonizációt.

Hatékony integráció

Az e-matricás és e-útdíjas ellenőrzési rendszerek integrációjának köszönhetően jelentős mértékben javult az ellenőrzés területi lefedettsége, az útdíjas kamerák összességében 26%-kal több gépjárművet láttak, mint egy évvel korábban. Az integráció azt jelenti, hogy az ellenőrző pontokon található kamerák egyszerre képesek az e-matricás és HU-GO e-útdíj rendszerben is ellenőrizni az úthasználati jogosultságot, így olyan helyeken is megvalósul a kamerás adatgyűjtés, ahol erre korábban a technikai feltételek nem voltak adottak.

Voltak olyan szakaszok, ahol azelőtt csak HU-GO ellenőrzés volt, az e-matricás rendszerben nem számíthattak az autósok fix kamerás ellenőrzésre. A fejlesztésnek így meg is lett az eredménye, a fix kamerák által feltárt esetek 18%-a az M5 autópályán, 6-6%-a az M2 és M6 gyorsforgalmi utakon keletkezett.

Az összevonásnak köszönhetően így már 110 fix ellenőrző kapu és 45 mobil adatgyűjtő autó ellenőrzi a járműveket az e-matricás és a HU-GO rendszerben.

A tevékenység folyamatos,

  • a nap 24 órájában, összesen mintegy
  • 500 mérőhelyen bukkanhatnak fel a NÚSZ kamerás autói, az autópályák pihenőiben pedig további
  • 6 mobilcsoportos egység szűri ki az autópálya matrica nélkül közlekedőket,
  • éves szinten több mint 2 ezer műszakban.

2015-ben a NÚSZ más hatóságokkal együttműködve a kiemelt forgalmú időszakokban 25 alkalommal vett részt teljes kitereléses akciókban, melynek bliccelési rátája 2,4% volt.

Elkerülhetőek a bírságok

A NÚSZ úgy látja, hogy az autósok többsége gyorsan megtanulta a 2015. januári jelentős szabályváltozást. Felhívták a figyelmet, hogy a büntetések kis odafigyeléssel könnyen elkerülhetők, ehhez a következőket kell szem előtt tartani a díjköteles utak használata során:

az e-matricát minden esetben előre, a pályára való felhajtás előtt kell megváltani, továbbá vásárláskor, még kifizetés előtt érdemes ellenőrizni a díjkategória, rendszám, felségjelzés és érvényességi idő helyességét.

Mintegy félmillió esetben indított pótdíjas eljárást az útdíjszedő a bliccelő autósokkal szemben 2015-ben. Annak ellenére, hogy a NÚSZ elsődleges célja a jogkövető magatartás elősegítése, még mindig sokan vannak olyanok, akik egyáltalán nem (az összes pótdíjas eset 78 százaléka), illetve csak később, már a díjköteles utakon közlekedve vagy utólag váltják meg az e-matricát.

A tipikus felhasználói hibák közül emellett továbbra is előkelő helyen szerepel a díjkategória (22% a megvásárolt, de rossz kategóriában) és a rendszámtévesztés (a belföldi járművek esetében kb. 15%), igaz, ez utóbbit utólag, a pótdíjfizetési felszólítás kézhezvételét követően is korrigálhatja az autós a NÚSZ ügyfélszolgálati irodáiban, legfeljebb három karakter eltérésig.

A 2014-hez képest megemelkedett számú pótdíjas ügyek jelentős része az e-matricás és e-útdíjas ellenőrzési rendszerek integrációjának köszönhető. A NÚSZ tavalyi fejlesztéséi azt eredményezték, hogy az ellenőrző pontokon található kamerák egyszerre képesek az e-matricás és HU-GO e-útdíj rendszerben is ellenőrizni az úthasználati jogosultságot, így olyan helyeken is megvalósul a kamerás adatgyűjtés, ahol erre korábban a technikai feltételek nem voltak adottak.

Ennek köszönhetően tovább javult a területi lefedettség, összességében 26 százalékkal több gépjármű került ellenőrzés alá, mint egy évvel korábban. Az eredmények különösen azokon az útszakaszokon kiemelkedők, ahol korábban nem számíthattak ellenőrzésre a sofőrök az e-matricás rendszerben, így a fix kamerák által feltárt esetek 18 százaléka az M5-ös autópályán, 6-6 százaléka az M2 és M6 gyorsforgalmi utakon keletkezett.

Szóljon hozzá!

Az email cím nem fog megjelenni. A csillagozott mezőket kötelező kitölteni *