162014márc

Az útdíjrendszer első nyolc hónapjának tapasztalatai

Tavaly júliusban került bevezetésre hazánkban az e-útdíjnak nevezett rendszer, amely a 3,5 tonna feletti össztömeggel rendelkező gépjárművekre vonatkozik a kijelölt utakon. Az útdíjfizetési kötelezettség összesen több mint 6500 km-nyi útszakaszt (autópályákat, autóutakat és főutakat) érint.

A fizetendő útdíj mértéke többek között függ a tervezett út hosszától, a jármű környezetvédelmi besorolásától és tengelyeinek számától. Már az első pár hónap tapasztalatai is kitűnőnek bizonyultak és a helyzet azóta sem romlik, sőt inkább javul. A rendszer bevezetésétől éves szinten 150 milliárd forint bevételt várt a kormány, amely az első két hónap 26 milliárdos bevételét tekintve teljesülni látszik az első évben.

Természetes volt, hogy az első néhány hétben nagyobb mennyiségben érkeztek bejelentések az útdíj-fizetést koordináló központba, amelynek munkatársai azóta is folyamatosan igyekeznek javítani a rendszer pontosságán, használhatóságán és gördülékenységén. Ennek jegyében kerül bevezetésre néhány változtatás a 2013 év végén és a 2014-es év elején is, és ugyanezt szolgálják az időről időre kibocsájtott kérdőívek is, amelyek a használók tapasztalatait összesítik.

Alapvető változásként tarthatjuk számon, hogy az indulás utáni hónapokban elenyésző volt a fedélzeti egységet használók aránya és a viszonylati jegy “tarolt”, de ez az arány az azóta eltelt hónapok alatt lassan változni kezdett. A kormány az idei évben nem tervezi az e-útdíj emelését, ami nem csak a fuvarozók, hanem a fogyasztók számára is előny, hiszen az áruszállítók ezt a költséget általában továbbhárítják.

Szóljon hozzá!

Az email cím nem fog megjelenni. A csillagozott mezőket kötelező kitölteni *