112014nov

2014-es eredmények az útdíjrendszerben

Idén január elsejétől november 2. éjfélig bruttó 137 milliárd forint volt a megszolgált útdíj összege.

A rendszerbe eddig 42 ezer ügyfél mintegy 150 ezer gépjárművet regisztrált, ezeknek több mint fele (közel 82 ezer tehergépjármű) már fedélzeti eszközzel (OBU-val) végzi a bevallást. A rendszerben egy hónap alatt több mint 160 ezer különböző forgalmi rendszámú díjfizető jármű közlekedik.

A díjköteles hálózaton a futásteljesítmény közel 82%-át a négy vagy több tengelyes járművek teszik ki, e járművektől származik a tranzakciós adatokból számított útdíj mintegy 91%-a. A külföldi teherforgalomból származó útdíj 40%-a Romániából származik, de jelentősek a lengyel (12%), szlovák (8%) és bolgár (8%) járművek forgalmából származó díjbevételek is.

Októberben több mint 60% volt a fedélzeti eszközzel történő bevallások aránya a megszolgált útdíjra vetítve. A hazai járművek 92,5 %-a, a külföldiek közel 28%-a használ OBU-t, a regisztrált eszközök száma havonta körülbelül 1-1,5%-kal nő.

Ellenőrzés

A 6500 kilométer hosszú díjköteles úthálózaton 101 ellenőrző kapu működik. Ezek mellett 45 saját és közel 60 Rendőrségi mobil adatgyűjtő autó végzi az ellenőrzést, melynek hatékonyságát várhatóan tovább tudjuk növelni az e-matricás és e-útdíjas ellenőrzési rendszerek integrálásával. Ennek köszönhetően ugyanis hamarosan az e-útdíjas kamerák alkalmasak lesznek az e-matricás úthasználati jogosultság ellenőrzésére, és fordítva. A legfontosabb tudnivalók az úthasználati jogosultság megváltásával kapcsolatban, hogy a viszonylati jegy kizárólag a megtervezett útvonalra egy irányba biztosít egyszeri úthasználati jogosultságot az érvényességi időtartamán belül. A jogszabályoknak megfelelően az ellenőrzési rendszer akkor sem tud méltányosságot gyakorolni, ha a fuvarozó az autópálya helyett a vele párhuzamosan futó, fajlagosan olcsóbb főúton közlekedik.

Tapasztalataink szerint a bliccelők aránya hónapról-hónapra csökkenő tendenciát mutat, azaz elmondható, hogy a fuvarozók többsége megtanulta a rendszer használatát. A NÚSZ Zrt. tovább dolgozik azon, hogy intenzív tájékoztató jellegű kommunikációs tevékenység révén a még mindig fennálló tipikus felhasználói tévesztéseken keresztül azokat is “megtanítsa” a rendszer helyes használatára, akik a korábban rögzült szokásoknak megfelelően helytelenül járnak el a díjfizetés során. Mivel a hazai járművek 92 %-nál már fedélzeti eszközön keresztül történik a bevallás (azaz egyre többen áttérnek a viszonylati jegy használatáról az OBU-ra, amely egy egyszerűbb bevallási mód), így a „hibázási lehetőség” is sokkal kisebb. A jogosulatlan úthasználók szankcionálását, valamint a bírságok behajtását a jogszabályoknak megfelelően közigazgatási eljárás keretében a Rendőrség végzi.

Utólagos fizetés

Az utólagos fizetési konstrukcióban folyószámlával már több mint 250 ügyfél rendelkezik, melyek közül 83% alacsony, 10% közepes és 7% magas kockázati besorolású. Ez már közel 6300 darab OBU-s járművet jelent. Vizsgáljuk az utólagos fizetési konstrukció kiterjesztésének lehetőségét. Ezen a területen egyeztetéseket folytatunk a fuvarozói érdekképviseletekkel és a szaktárcával egyaránt.

Kiválóság az ügyfélkiszolgálásban

Idén rendezték meg hatodik alkalommal a „Kiválóság az ügyfélkiszolgálásban” versenyt”, ahol ismét összemérhették ügyfélkiszolgálásuk színvonalát hazánk vezető vállalatai. A verseny eredményhirdetésével egybekötött szakmai konferenciát november 6-án rendezték meg Budapesten.

A versenyben összetett szakmai szempontrendszer alapján történt a vállalkozások személyes, telefonos és elektronikus ügyfélkiszolgálásának az értékelése. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. mindhárom területen második helyezést ért el a nagyvállalati kategóriában. Ez az eredmény is azt mutatja, hogy állami tulajdonú nagyvállalatként a versenypiaci szereplők között is helyt tudunk állni, és nemcsak a nevünk alapján vagyunk valódi szolgáltató vállalat.

Nemzetközi sikerek

Élénk nemzetközi érdeklődés kíséri a HU-GO rendszer bevezetését, és működésének közel másfél éves tapasztalatait. Még augusztusban egy finnországi ITS konferencián tartott prezentációban a rendszer fejlesztésében részt vett szakemberek mutatták be a rendszer bevezetésének és egy éves működésének eredményeit. Az intelligens közlekedési rendszerek elterjesztésével foglalkozó ITS Finland Szövetség igazgatója, Sampo Hietanen a Kauppalehti finn gazdasági napilapban nyilatkozott arról, hogy a finn szakemberek megítélése szerint a magyar megoldás igen sikeres, és elmondása alapján egy ilyen egyszerű és kedvező költségű rendszer Finnország számára is megfelelő lehet. A konferenciát követően megkezdődtek az egyeztetések, melynek köszönhetően november közepén finn szakemberek érkeznek hazánkba, hogy személyesen is megismerkedjenek a HU-GO rendszer működésével.

Szóljon hozzá!

Az email cím nem fog megjelenni. A csillagozott mezőket kötelező kitölteni *