Az autóbuszok továbbra is a matricás rendszerben fizetnek.

Autóbuszokra is kell fizetni e-útdíjat?

A válasz: nem. A 2013. július 1-jén bevezetésre került új elektronikus útdíjbeszedési rendszerrel három gépjárműkategória, a D2, a D3 és a D4, azaz a 3,5–7,5 tonna közötti, a 7,5–12 tonna közötti és a 12 tonnánál nagyobb össztömegű gépjárművek esetében a bérletes rendszer megszűnt. Azaz, ezek a járművek már csak használattal arányosan fizethetik meg az útdíjat, bérletet a továbbiakban nem válthatnak. A fizetendő útdíj összege a ténylegesen megtett út hosszán kívül az adott jármű kategóriájától (tengelyszámától) és környezetvédelmi besorolásától is függ.

A buszok maradnak a matricás rendszerben

Ez az új elektronikus útdíjfizetési kötelezettség a többi járműtípusra nem terjed ki; tehát a motorkerékpárok, a személyautók, a 3,5 tonnánál könnyebb tehergépkocsik és az autóbuszok esetében továbbra is a matricás rendszer marad érvényben. A B2-es kategóriájú járművek, azaz a 3,5 és 7,5 tonna közötti össztömegű lakóautók vagy autóbuszok, illetve bármilyen vontatmánnyal rendelkező hasonló járművek a továbbiakban is használhatják napi-, heti-, havi- vagy éves bérlet megváltásával a díjköteles autópálya-, autóút- vagy főútszakaszokat.

Az önkéntes átállás legkorábban a jövő év elejétől lehetséges

Az új használatarányos, elektronikus útdíjfizetési rendszer hatásköre alá nem eső járművek, mint például az autóbuszok önkéntesen állhatnak majd át – legkorábban a bevezetés után fél évvel – az új módszerre. Azon járművek vezetői, akik nem rendszeresen vagy jellemzően nem ugyanazon az útvonalon közlekednek a díjköteles utakon, az átállással jelentős megtakarítást érhetnek majd el a jelenlegi e-matricás díjakhoz képest.

Fizetés fedélzeti egységgel

Amennyiben az autóbusz üzemeltetője úgy dönt, hogy átáll az újfajta rendszerre, és a két díjfizetési lehetőség, az előre váltott viszonylati jegy vagy a fedélzeti egység közül az utóbbit választja, előzetesen regisztrálnia kell járművét az útdíjszolgáltatónál, valamint szerződést kötnie egy bevallási közreműködővel. Ezzel párhuzamosan pedig létrehoznia egy folyószámlát; a fizetendő útdíj összege e folyószámla előzetesen feltöltött egyenlegéről vonódik majd le az aktuálisan megtett díjköteles útszakaszok után.