Új rendszer 2015-től

A használati díjas e-matricás rendszerbe tartoznak a

motorkerékpárok, személygépkocsik és annak pótkocsija, továbbá a legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű tehergépjárművek, lakóautók és autóbuszok,

valamint ezek vontatmányai.

A 3,5 tonna feletti össztömegű tehergépjárművekre (J2, J3, J4 kategóriák) továbbra is a korábbi rendszer vonatkozik, ezen tehergépjárművekre e-útdíj rendszerben váltható meg az úthasználati jogosultság.



A 2016. január 1-től hatályos  rendelet szerint csak az alábbi útszakaszokat lehet díjmentesen használni:

– M31 es autópálya teljes szakasza

– az M85 autóút Csorna-kelet csomópontja és az M85-M86 elválási csomópontja közötti szakasza,

– az M60 autópályának a Pécs délnyugati elkerülő szakasza az 58. és 5826. számú utak között,

– az M86 autóút,

– az M8 autópálya,

– az M9 autóútnak 6. számú főút és 51. számú főút közötti szakasza,

– az M9 autóút (61. számú főút jelzés) Kaposvárt elkerülő szakasza,

– M4 autóút (4. számú főút jelzés)  Vecsés – Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető út közötti szakasza (19+550 km
szelvény és 20+518 km szelvény közti szakasz)

– M0 autóút alábbi szakaszai:

– 1.sz. főút és az M5 autópálya közötti szakasz,

– M4 autóút (4.sz. főút) és M3 közötti szakasz,

– Megyeri híd (11. sz. főút és a 2. sz. főút közötti szakasz).

A fentieken túl az eddig díjmentesen használható városi elkerülők, és autóutak is elvesztették díjmentességüket és az új szabályozás hatálybalépésével kizárólag matrica használat mellett van mód jogszerűen igénybe venni.

A térképek eléréséhez kattintson ide!

A térképeken megtekinthető a megyei matrica hatálya alatt használható úthálózat.

Általános tudnivalók

A 2013 nyarán bevezetett magyarországi e-útdíj a személygépkocsikra nem vonatkozik, kizárólag a 3,5 tonna feletti össztömeggel rendelkező járművek számára díjköteles a főutak többsége. A korábbi D2, D3, D4 kategóriák megszűntek, az ezekbe a kategóriákba tartozó járművek az elektronikus útdíjfizetési rendszerbe kerültek át. A tehergépkocsik és kamionok számára kötelező 2015-ben is az e-útdíj fizetés.

A megyei térképek a megye közigazgatási határán belül húzódó gyorsforgalmi úthálózatot ábrázolják, a díjköteles gyorsforgalmi úthálózatot minden esetben piros vonal jelzi, a díjfizetés nélkül használhatót pedig zöld.

A térképek feltüntetik a megye közigazgatási határán belül található összes gyorsforgalmi úti csomópontot is, külön jelölve a megye közigazgatási határához legközelebb eső csomópont.

Az adott megye gyorsforgalmi úthálózatát az ennek használatára jogosító matricával a szomszédos megye első lehajtójáig lehet jogszerűen használni, ezt követően a gyorsforgalmi úthálózat igénybe vétele kizárólag a szomszédos megyére érvényes matricával, vagy a teljes úthálózatra (például 10 napos jogosultság) jogosító termék birtokában lehetséges.

Kategóriák

Díjkategóriák
 


Moratórium

A 2015. január 1. és 2015. január 31. között észlelt jogosulatlan úthasználat esetén a pótdíj utólagos elengedésének van helye, amennyiben a pótdíj megfizetésére kötelezett 2015. március 1-jét megelőzően a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. ügyfélszolgálati irodájában szolgáltatási díj megfizetése mellett, a jogosulatlan úthasználat helye szerinti éves megyei, vagy éves (országos) jogosultságot vásárol.


Mennyibe kerül?

Árak

Ügyfélszolgálati pontok

ügyfélszolgálatok

Hogyan működik az e-matrica?

Az e-matrica rendszere mint a korábban életbe lépett e-útdíjfizetés hozadéka került kialakításra, majd nem sokkal bevezetésre. Ezzel a lépéssel a hatóságok egyfelől tehermentesítik az autópálya matrica rendszerét, másfelől lehetőséget biztosítanak egy könnyebben és gyorsabban megoldható közlekedési szabályozásnak, mely kimondottan az autópályák használatával kapcsolatos. A meghatározásra került kategóriák mindegyike speciális kereteket szab, ugyanakkor illeszkedik a KRESZ-ben foglaltakhoz is.

  • A D1 kategória a 3,5 tonna összsúlyt meg nem haladó, maximum 7 személyes járművekre, illetve a motorkerékpárokra vonatkozik.
  • A D2 a 7 személyesnél nagyobb kisteherautók és a 3,5 tonnánál nem nagyobb összteherrel közlekedő haszongépjárművek, valamint a lakóautók kategóriája.
  • Az U a vontatmányokat és az utánfutókat gyűjti kategóriába.
  • A B2 kategóriája a buszoké.

Mely útszakaszokon kötelező e-matricát váltani 2015. január 1. után?

Az igazán jelentős változás az M0-s autópálya bevezető szakaszára vonatkozik, hiszen ez hazánk egyik legtöbbet használt, legforgalmasabb pályakasza. Az év első napjától már ezen a ponton is fizetni kell az úthasználatért (azonban akár a legolcsóbb, megyei e-matricával is igénybe vehető az bevezető szakasz). Mindemellett azok a gyorsforgalmi utak és a körgyűrűk, melyek eddig díjmentesen voltak igénybe vehetők, fizetős szakaszokká válnak. Fontos, hogy az e-matrica kapcsán tisztában legyünk valamennyi kötelezettségünkkel, hogy elkerülhessük a pótdíjazást. A rendszer igen komoly szinten ellenőrzi az autókat (egyfelől szúrópróba-szerű ellenőrzésekkel, másfelől mobil és fix érzékelők üzemeltetésével), így a jogosulatlan útszakaszhasználók lényegében nem kerülhetik el a bírságot.

A kamionokat és a teherautókat mennyiben érinti a változás?

A kamionok és a teherautók a továbbiakban is a 2014-ben bevezetésre került útdíj rendszerén belül használhatják a szakaszokat. Az autópálya matrica vásárlás lényege éppen az, hogy az e-útdíjhoz hasonlóan valamennyi jármű közlekedését szabályozni – és azok tulajdonosainak útdíj-adózását egységesíteni lehessen egy modern rendszer segítségével, megkönnyítve így a hatóságok munkáját, s leegyszerűsítve és lerövidítve a közlekedők feladatát.