252013máj

Háromféleképpen lehet majd megfizetni az e-útdíjat

Az e-útdíjat a kormány egy vegyes rendszerrel szedné be, Európában elsőként, július elsejétől. A cél elsősorban az Unióhoz való egységesítés lenne. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium álláspontja szerint ennek a rendszernek a megvalósítása nem jelenthet gondot az Európai Uniónak.

Az infrastruktúráért felelős államtitkár, Vörner Pál beszédében elmondta, hogy a tervezett bevétel sem lesz veszélyben, mivel az eleve tervezett 42 milliárd forintnyi útdíj rendszer kiépítése, kevesebb, mint a felébe fog kerülni.  Feltehető itt akkor a kérdés, hogy a kormány eredetileg miért is szánt 42 milliárd forintot a három különböző megoldást ötvöző, tehergépjárművek használatarányos útdíj rendszer kiépítésére, ha 20 milliárd forintból is kihozható lenne. Az államtitkár aképpen válaszolt: “mindenkinek kötődött a gondolkodása” a magasabb összegű rendszerekhez, de sikerült végül a tervezett szükséges összegből erényt kovácsolni. A kormány az idei pályázatot elnyerő I-Cell Kft.-t emelte ki győztesként, az ARH (Adaptive Recognition Hungary) Zrt.–vel való konzorciumára. A két cég együttes intézkedéseként valósul meg az útdíj rendszer kiépítése.

Kiderült az is, hogy a tavalyi útdíj rendszerrel kapcsolatos közbeszerzési pályázatot megnyerő Getronics Kft. nem kötötte meg végül a szerződést, arra hivatkozva, hogy a pályázatban résztvevő versenytársai megzsarolták a potenciális alvállalkozóit. A konkurens cégek szerint csupán csak nem tudja teljesíteni a kívánalmakat. Mint már az köztudott, hogy a rendszer bevezetését július 1-jére tervezi a kormány, nem ártana a tesztüzemek elindítását megkezdeni június elején. A kormányrendelet szerint ez az időpont június 5. lenne, viszont az sem kizárt, hogy ez az időpont 10 napot csúszni fog. Ezt Völner Pál tette közzé, ahogyan azt is, hogy az útdíj rendszer bevezetésének július elsejei határidejét a kivitelező tartani fogja, valamint, az ez évi költségvetésbe kerülő kb. 75 milliárdnyi bevétel sincs veszélyben, ami az útdíj rendszer bevezetéséből származna.

Hazánkban a rendszerbe háromféleképpen lehet majd csatlakozni:

  1. Műholdas fedélzeti egységekkel (több országban is már használatos EETS segítségével)
  2. Flottakövetési szolgáltató fedélzeti egységekkel (GPS kapcsolattal bíró eszközök segítségével)
  3. Előre megváltott viszonylati jeggyel (szakaszjeggyel)

Mivel a jegyeket az interneten is meg lehet vásárolni, így nem valószínű, hogy torlódások alakulnának ki a benzinkutaknál. Völner Pál elismerte, hogy a későbbiekben ezt a belépési rendszert le kell majd cserélni, illetve szűkíteni. Mivel Európában sincs máshol ilyen vegyes megoldás a rendszerhez való kapcsolódáshoz. A kormány célja, hogy ez amennyire lehetséges, ez az eljárás egységesítésre kerüljön. Addig is, az EU jóváhagyásának kezeskedése érdekében a tárca felvette a kapcsolatot a brüsszeli illetékesekkel. Az államtitkár hozzátette, hogy bár bizonyos országok rendszereinek az átjárhatósága egyelőre nem működik a gyakorlatban, a magyar rendszer erre “nyitott” lesz. A következőképpen oldanák meg kezdetekben az ellenőrzést az útdíj befizetésének meglétére: az országban 10 fix kamerás ellenőrzőpont lenne, ezenkívül 43 a határállomásokon. Az Állami Autópálya-kezelő Zrt. 45, míg a rendőrség 50 autóba építene be mobilkamerát. Október végére akár 73 fix pontot létesítene a kormány.

Hogyan is történne pontosan az útdíj megfizetése a fuvarozók számára?

Először is regisztrálni kell, majd számlát nyitni. A szombati fórumon Emőri Gábor, az I-Cell Kft. ügyvezető igazgatója közölte, hogy a regisztrálás megkezdésének időpontja június 15-e lenne és ezt az ÁAK honlapján tehetik meg az illetékesek. A használatarányos útdíj megfizetésére a fuvarozókat július elsejétől kötelezi a kormány. Számlanyitás tekintetében szintén az ÁAK Zrt.-hez kell fordulni. Erre a számlára kell, hogy fizessék az útdíjat. Gondoskodni kell arról is a fuvarozónak, hogy ez a számla fel legyen töltve, pénz legyen rajta, például úgy, hogy benzinkúton egy bizonyos összeggel feltöltött útdíj feltöltő-kártyát vásárol a fuvarozó. A külföldi illetve a magyar fuvarozóknak hazánkban összesen 6513 km hosszan kell majd az útdíjat fizetni, ami több mint 2000 fizetős szakaszt jelent. Bár jogszabály még nem született a fizetést elmulasztók büntetésével kapcsolatosan, az biztos, hogy ez a bírság akár több száz eurós is lehet.

Szóljon hozzá!

Az email cím nem fog megjelenni. A csillagozott mezőket kötelező kitölteni *