282014jún

E-útdíj tapasztalatok az első évben

SAJTÓKÖZLEMÉNY – Immár egy éves a HU-GO e-útdíj rendszer. Az évforduló alkalmából megkérdeztük a Nemzeti Útdíjszolgáltató Zrt., mint a rendszer üzemeltetőjének szóvivőjét, Kibédi-Varga Lajost, az i-Cell Kft., mint az egyik meghatározó Bevallási Közreműködő operatív igazgatóját, Farkas Károlyt, valamint a rendszer legnagyobb felhasználójaként illetve a magyar fuvarozási szakma piacvezető szereplőjeként a Waberer’s International Zrt. beszerzési és üzemeltetési igazgatóját, Hegedűs Gábort, hogyan látják az útdíjrendszer első évét, milyen tapasztalatokat szereztek a bevezetést követően?

NÚSZ: 2013. július 1-jén vezették be hazánkban a HU-GO megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszert. A 3,5 tonna össztömeget meghaladó tehergépjárművekre vonatkozó e-útdíj rendszer az indulás óta üzemszerűen, szabályozottan működik, a díjbevétel az elvárásoknak megfelelően alakul. A költségvetés bevétele 2013. második felében bruttó 78,8 milliárd forint, 2014-ben június 18-ig további 73,8 milliárd forint volt. A tapasztalatok alapján a hazai fuvarozók hamar megtanulták a rendszer használatát, ez a regisztrált felhasználók és tehergépjárművek növekvő számából is látszik. Június közepéig közel 38 ezer ügyfél és 135 ezer gépjármű regisztrálása történt meg az útdíj rendszerben. A 72 ezer regisztrált fedélzeti eszköz (OBU) segítségével 24 Bevallási Közreműködőn keresztül érkeznek útdíj bevallási tranzakciók.

i-Cell: Az i-Cell Kft. életében szintén hatalmas változást hozott a 2013-as év, hiszen Európában példátlanul rövid idő, nem több, mint két és fél hónap alatt készült el az egyedülálló műszaki megoldásokat tartalmazó e-útdíjrendszer. Büszkék vagyunk arra, hogy az új rendszer fejlesztésének részesei lehettünk és hatalmas kihívásként tekintettünk a feladatra, amely minden bevallási közreműködőtől kitűnő munkát és gyors alkalmazkodást követelt.

Munkánk során a kezdetektől kiemelt célunk, hogy az Útdíjtörvényben kitűzött célokat maradéktalanul megvalósítva, olyan megoldást biztosítsunk a fuvarozók számára, amely megkönnyíti az útdíjfizetési kötelezettség teljesítését. A megtett úttal arányos e-útdíj hazánkban újdonság volt, így minden felhasználónak időbe telt, míg megszokta a rendszer használatát. Cégünk, mint az egyik bevallási közreműködő, azt is feladatának tekintette, hogy a kezdeti kényelmetlenségeket minden esetben segítsünk áthidalni. Munkatársaink, ügyfélszolgálatunk, viszonteladóink és szervizpontjaink mindannyian azon dolgoztunk, hogy legjobb tudásunk szerint, empatikusan segítsünk a felhasználóknak, hiszen tudtuk, hogy a helyzet sokak számára embert próbáló, ezért mindent megtettünk, hogy megkönnyítsük számukra az átállást.

Waberer’s: A Waberer’s a kezdetektől fogva részt vett a használatarányos elektronikus útdíj bevezetésével kapcsolatos egyeztetéseken és az érdekképviseletekkel együtt javaslataival segítette a magyar fuvarozók számára leginkább fontos megoldások megszületését. Mi Európa egyik legnagyobb közúti fuvarozó vállalataként sok országban szereztünk tapasztalatokat ilyen rendszerek bevezetésével kapcsolatban. Ezek sehol nem voltak zökkenőmentesek. A magyarországi bevezetés körüli problémák sem különböztek alapvetően a kontinensen máshol tapasztaltaktól. Általában két év alatt csiszolódik ki egy ilyen országos rendszer, a HU-GO tökéletesítése talán időarányosan ennél egy kicsit még gyorsabban is halad. A fedélzeti eszközökre való idén év eleji teljes átállással mi már most úgy látjuk, hogy összehasonlíthatatlanul pontosabb és egyszerűbb lett az ügyintézés.

– Hogyan tájékoztatták a felhasználókat?

NÚSZ: Az indulás előtt a fuvarozói érdekképviseletekkel közösen megrendezett országjáró körút keretein belül több ezer fuvarozó vállalkozást közvetlenül, személyesen sikerült felkészíteni a rendszer használatára. A magyar mellett 15 idegen nyelven készült tájékoztató kiadvány, valamint több száz fiatal segítette a tájékozódásban a díjfizetésre kötelezett kamionosokat a határokon és a kiemelt értékesítő pontokon, hogy elkerülhessék az új rendszer használatából adódó nehézségeket. Emellett a hu-go.hu honlapon tematika szerint is közzétettük a felkészüléshez szükséges fontos tudnivalókat.

i-Cell: Több csatornán indítottunk párhuzamos kommunikációt ügyfeleink számára. A személyes találkozókon túl internetes eszközök és szórólapok formájában is igyekeztünk elérni őket. Mindig kiemelkedő hangsúlyt fektettünk a partnerekkel folytatott párbeszédre, amelynek alapján igyekszünk szolgáltatásainkat partnereink elvárásai alapján folyamatosan bővíteni, megújítani. Ennek jegyében megújult arculattal és tartalommal jelenítjük meg az obu.ifleet.hu (http://obu.ifleet.hu) weboldalunkat. Az oldal felhasználóink kényelmét szolgálja, alkalmas a tengelyszám állítására, ezenkívül a jármű útvonalán megvásárolt szakaszok listája és a jármű pozíciója is megjeleníthető rajta, valamint távolról ellenőrizhető az OBU működése. A weboldal minden típusú mobiltelefonra optimalizálva van, így használata kényelmes útközben, és rendkívül praktikus akár asztali számítógépről is. Az OBU S550-es készülékhez tartozó ingyenes szolgáltatások (http://icell.hu/utdijfizetes/extra-szolgaltatasok-obu-hasznaloknak) megteremtik a kapcsolatot az útdíjfizetés és a modern vállalatirányításban nélkülözhetetlen flottamenedzsment rendszerek között. Mindezt újabb eszközök megvásárlása nélkül tesszük lehetővé partnereink számára.

– Önök, mint felhasználók hogyan élték ezt meg?

Waberer’s: Azzal együtt, hogy mi a cégen belül felkészültünk és kiemelten kezeltük az elektronikus útdíjfizetés követelményeinek való megfelelést, ez az induláskor sok energiát igényelt tőlünk. Egy évvel ezelőtt ugyanis még vagy fél tucat embernek kellett főállásban azzal foglalkoznia, hogy az útvonalakat lehetőleg pontosan definiálva vásároljon viszonylati jegyeket. Az i-Cell Kft-vel nagyon jó együttműködés alakult ki, amely megkönnyítette a dolgunkat. Eleinte sok részletkérdésben voltak értelmezési nehézségeink. Ilyenkor csak kérnünk kellett és mindig rendelkezésünkre állt egy szakértő, aki képes volt gyorsan szakszerű választ adni kérdéseinkre.

– Mennyire volt egyszerű a váltás? Anyagilag, technológiában?

NÚSZ: A fedélzeti eszközök elterjedését jól mutatja, hogy az OBU-k számának és az ezeken keresztüli bevallások értékének növekedési üteme stabil tendenciát követ, a hazai fuvarozók mintegy 90%-a már fedélzeti eszköz segítségével fizet, és a külföldiek egyötöde is OBU-n keresztül végzi a bevallást. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. szolgáltatásközpontú stratégiájából adódóan a felhasználói észrevételek figyelembe vételével folyamatosan fejleszti és finomítja a rendszer működését. Az idei évre vonatkozó fejlesztési tervek közt szerepel többek között az utólagos díjfizetési konstrukció kiterjesztése, a NÚSZ saját értékesítési hálózatának fejlesztése, a HU-GO mobilalkalmazás továbbfejlesztése, valamint az ellenőrzési rendszerek integrációja.

i-Cell: Az elektronikus útdíjrendszer nyílt platformként működik, amely lehetőséget ad mindenki számára, hogy a már meglévő GPS járműkövető egységgel bekapcsolódhasson, így újabb beruházásra ne legyen szükség. Ez sok felhasználónk számára jelentett könnyebbséget, hiszen ez a megoldás segített a költségek csökkentésében és támogatta az egyszerű átállást. Azon felhasználóknak, akik nem rendelkeztek telepített GPS eszközzel, a cégünk által fejlesztett és forgalmazott OBU S550-es plug & play (szivargyújtóra csatlakoztatható) fedélzeti eszközt http://icell.hu/utdijfizetes/obu-s550 javasoltuk. Az elmúlt egy év tapasztalatai azt mutatják, hogy az eszköz által nyújtott kényelem, annak gyorsasága és megbízhatósága a felhasználók által kedvelt megoldássá tette az OBU S550-et. Az elmúlt 16 év járműkövetésben szerzett szakmai tapasztalata megtanított minket arra is, hogy ügyfeleink elvárják az innovációt, de ragaszkodnak a már megszokott eszközökhöz, ezért vállalatunk egyaránt törekedett a megújulásra és a stabilitásra. Éppen ezért a napokban tettük lehetővé, hogy partnereink az OBU-hoz, kedvező feltételekkel, kiterjesztett jótállási szolgáltatást http://icell.hu/utdijfizetes/meghosszabbitott-jotallas vásároljanak. Termékeinkkel és szolgáltatásainkkal biztosítjuk minden kedves felhasználónk elégedettségét és az automatizált útdíjfizetés folyamatosságát.

Azon felhasználóinknak, akik teljes GPS alapú járműkövető rendszerre van szükségük, cégünk praktikus és kedvező megoldást ajánl a már megvásárolt OBU beépítésével (http://icell.hu/utdijfizetes/jarmukovetes-obu). Ezt a műveletet a több mint 20 kirendeltséggel működő, tehergépjárművel kényelmesen megközelíthető, országos szervizhálózatunk minden pontján elvégzik. Ügyfeleink kívánságára a készülék alkalmas a teljes körű flottamenedzsmentre, így minden olyan információhoz hozzájuthatnak, amit a drágább flottakövető rendszerek nyújtanak, csak ezek árának töredékéért. A rendszer moduláris, lépcsőszerűen bővíthető, így minden kedves partnerünk megtalálja a számára leginkább kényelmes és pénztárcakímélő megoldást.

Waberer’s: Amióta a fedélzeti egységeink adatai alapján valljuk be az útdíjat, pontosabb és egyszerűbb lett az ügyintézés. Drasztikusan csökkent az erre a feladatra fordított munkaidő és energia, jelentősen nőtt a díjfizetés pontossága. Ígéretes az együttműködés a HU-GO rendszer és a nálunk használatos nyomkövető rendszer között melyet az i-Cell Kft. segítségével fejlesztettünk, alakítottunk ki.

Szóljon hozzá!

Az email cím nem fog megjelenni. A csillagozott mezőket kötelező kitölteni *