222013Júl

Az árakban köszönhet vissza az útdíj

Mivel a vállalkozók terhei nagyban megnövekedtek az e-útdíj bevezetésétől, így kénytelenek a különbözeti költség egy részét a fogyasztókra hárítani. Az élelmiszer ágazatban 20-30%-kal növekedhetnek az árak. Szinte biztosra vehető, hogy emelkednek az élőállat átadási árak és a hústermékek fogyasztói árai az új használatarányos e-útdíj rendszer bevezetése következményeképpen. Az új szabályozás érezhető költségnövekedést jelent a különböző gazdasági ágazatokban.

A használatarányos útdíj bevezetését követően egyre biztosabb és elkerülhetetlenebb az élelmiszerek piacán is az áremelések létrejötte. Többnyire az élőállat-beszállítókat, a húsipart, valamint a baromfiipart érinti a terhek növekedése, mivel az élőállat kisebb értékű aránylag a tömegéhez képest. Az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége (ÉFOSZ) az elmúlt héten az e-útdíj felülvizsgálatát kérte a kormánytól, támogatva a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) korábbi kedvezmények bővítésére vonatkozó kedvezményezését, miszerint a kedvezményben részesülő mezőgazdasági termékek és élelmiszerek körét bővítsék.

A Vágóállat és Hús Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (VHT) titkára, Menczel Lászlóné a következőkről nyilatkozott: mivel a sertésszállítás költségeit az e-útdíj létrejötte 20-30%-kal megnövelte, várható az ágazat további veszteségnövekedése is. Az ágazatban dolgozók áremelésben gondolkodnak. Éder Tamás a következőképpen nyilatkozott a Világgazdaságnak: “Az elektronikus útdíj fizetés jelentette többletköltség egy olyan új teher, amellyel kapcsolatban lassan kénytelenek vagyunk elfogadni, hogy tartós tényezőként lesz jelen a gazdaságban”. A Bonafarm Zrt. vállalati kapcsolatok és PR-igazgatója hozzátette, hogy ha esetleg nem születne az állattenyésztők illetve az élelmiszeripar részére valamilyen engedmény, akkor szinte egészen biztosra vehető, hogy az új teher be fog épülni az élőállat és a késztermék önköltségi árába. Amint már szó volt róla, mivel az élőállat az értékéhez képest nagy súlyú, ezért az egy kg sertésre vetítve az úthasználati díj költségei is elég magasak. Ez a működés veszteségéhez vezethet, amit a vállalkozók hosszabb távon nem tudnak fenntartani. Ezért a költségnövekedés a végtermék árában is meg kell, hogy jelenjen. Továbbra is zajlanak az egyeztetések az új teher kezeléséről az érintett gazdaságban szereplő dolgozók között.

Csorbai Attila, a Baromfi Terméktanács (BTT) elnöke nyilatkozatából kiderül, hogy az élő csirke átadási árát kilóként 10, a tálcás kiszerelésű csirkehús árát pedig 20 illetve 30 forinttal emelték nagyságrendileg. Ez a hús fajtájától függően 5-10% emelést eredményezett az útdíj fizetés bevezetése óta. A baromfiágazat egy integrált ágazat. Termelésének 80%-át 6-7 egyéb integráció állítja elő: a csirkét a nevelési helytől elszállítják a vágóhídra, onnan a vágott húsokat a kereskedelmi logisztikai központba. Ez kb. 300-350 km-t jelent, tehát jelentős a távolság. Így ez a tény olyan kérdéseket vethet fel a vágóhidak részéről, hogy van-e értelme a tőle viszonylag nagy távolságra lévő termelőtől vásárolnia. Ezek a baromfitenyésztő gazdák már eleve versenyhátrányos helyzetből indulnak ugyebár. Csorbai Attila, a BTT elnöke továbbá arról is adott tájékoztatást, hogy az integráció miatt további pontokon is jelentkezni fognak a költségek. Több integrációnak jelentős kiadást jelent a takarmányszállítás is, ami újabb elkerülhetetlen áremelést eredményez. Az elnök mégis úgy látja, némi értelmet nyer a drágulás azáltal, hogy a kereslet is indokolja ezt a lépést, ami reális okra vezethető vissza. A fogyasztók is egyelőre el tudják fogadni az áremelés tényét.

Czerván György, az agrárgazdaságért felelős államtitkára elmondta, hogy a Vidékfejlesztési Minisztérium célja az volt, hogy a gazdálkodók minél szélesebb körben kapjanak mentességet az elektronikus útdíj fizetés alól. Ezt az is bizonyítja, hogy kezdetben csak az őstermelőket érintette a kedvezmény, ami végül továbbterjedt a gazdasági társaságokra, a családi gazdálkodókra és másokra is. Tehát igyekeztek elérni, hogy a mentesség egyre szélesebb termékköre legyen érvényes. A szabályozás előterjesztője ezzel kapcsolatosan egy másik tárca volt. Ők egyelőre ennyit tudtak elérni. Illetve arról se mondtak még le, hogy változtatásokat kezdeményezzenek a rendszerben.

Szóljon hozzá!

Az email cím nem fog megjelenni. A csillagozott mezőket kötelező kitölteni *