12014dec

A várakozásoknak megfelelően komoly összeg folyt be már eddig is az e-útdíjak befizetéseiből

2014. január 1-től október 5-ig nagyjából 123,8 milliárd forint összeget írhatott jóvá a Nemzeti Útdíjfizetési szolgáltató, mely összeg a várt elképzeléseknek és számításoknak megfelelően nem kevés.

Nem is lehet az, hiszen a kamerával is felszerelt érzékelőrendszer minden szakaszon figyeli a befizetéseket és abban a pillanatban felszólítja a nem fizetőt tartozása kiegyenlítésére, amint belép az adott útszakaszra. Ha nem hagyja el azonnal, az első lehetőségnél a pályát, vagy nem végzi el tranzakciót azonnali jelleggel, büntetést kell fizetnie.

Ezt mind a hazai, mind a külföldi kamionosok igen gyorsan megtanulták. A rendszer 2013 októberétől volt érvényes a külföldi fuvarozókra, s novembertől a hazaiakra is. A büntetések egy bizonyos részét, melyet magyar szállítmányozókra szabtak ki, egy nem régiben elfogadott javaslat alapján visszafizetik a szabályszegőknek, hiszen róluk bizonyítható, hogy nem hanyagságból, hanem valószínűleg ismerethiányból nem tudták elvégezni a gyors e-útdíj befizetéseket. (A külföldiek egyébként hamarabb kapcsoltak a témakört illetően.)

A kormány 2013-ban azzal számolt, hogy körülbelül 150 milliárd forint folyik majd be egy év alatt az e-útdíjakból, így egyelőre hibátlannak mutatkozik az előzőleges számítás (a hátralévő két hónapban a 30 milliárd forintnyi különbség is minden bizonnyal befizetésre kerül majd).

Az e-útdíj lényege, hogy mindenki az általa szállított tehernek megfelelően veszi ki a részét az úthasználat költségeiből, s a befizetést egy automatikus rendszeren keresztül kell megvalósítania. Az OBU-rendszer, melyet mára a legtöbben már a kamionokba építettek, mindezen metódus automatizálásáért felel.

A külföldi kamionok magyarországi úthasználata abból a szempontból kifejezetten aggályos kérdés, hogy míg a magyar adófizetők pénzéből épülnek az utak, addig a külföldi cégek ingyen, vagy jelentéktelenek mondható összegek fejében használhatják Magyarország útjait. Az e-útdíj igazságosabbá és értelmezhetővé teszi a rendszert.

A legtöbb külföldi kamion még ma is Romániából érkezik, de igen sok a lengyel, a szlovák és bolgár úthasználó is.

Az e-útdíj rendszerébe októberig 41 ezer ügyfél regisztrált összesen 147 ezer gépjárművet.

Szóljon hozzá!

Az email cím nem fog megjelenni. A csillagozott mezőket kötelező kitölteni *