1    2016. januári változások

1.1    Hogyan változnak a díjköteles szakaszok?

A személyautók számára díjköteles szakaszok köre 2016 január elsejétől mindössze a 2015-ben átadott, a gyorsforgalmi hálózatba kapcsolódó utakkal (M43 Makó-országhatár és M85) bővül, más módon nem változik. A díjfizetés ellenében használható autópályákról, autóutakról és főutakról szóló 37/2007. (III. 26.) GKM rendelet módosításával az M43 autópálya teljes hosszban, míg az M85 autóút a Csorna-kelet csomópont és az M85-M86 elválási csomópont közötti szakaszának kivételével szintén teljes hosszában az e-matricás díjköteles úthálózat részévé válik 2016. január 1-től. Az M86 autóút, és az M9 továbbra sem válik díjkötelessé az e-matricás rendszerben.

A díjköteles szakaszok térképe IDE kattintva tekinthető meg.

1.2    Változnak az árak és a díjkategóriák?

Nincsenek érdemi változások 2016. januártól az e-matricás rendszerben. Nem emelkednek az árak és nem lesznek újabb díjkategóriák. A díjakkal és díjkategóriákkal kapcsolatban bővebb tájékoztatás IDE kattintva található.

1.3    Mikortól lehet megváltani a 2016-os éves országos és megyei matricákat?

A 2016-os évre vonatkozó éves országos jogosultságot és megyei matricákat 2016. január 1-jén 00:00 órától lehet megváltani. Nem kell azonban az év eleji dömpingben sietnie annak, akinek 2015-ös országos éves vagy megyei e-matricája van, hiszen ezek 2016. január 31-ig érvényesek. Az idén megváltott heti (10 napos) és havi jogosultságok természetesen átnyúlhatnak a következő évre, azaz például egy 2015. december 28-án vásárolt heti (10 napos) e-matrica 2016. január 6-án éjfélig, egy ugyanazon a napon vásárol havi jogosultság 2016. január 28-ig érvényes.

1.4    Meddig érvényesek a 2015-ben vásárolt e-matricák?

A 2015-ös országos éves vagy megyei e-matricák 2016. január 31-ig érvényesek. A 2015-ben megváltott heti (10 napos) és havi jogosultságok természetesen átnyúlhatnak a következő évre, idén megváltott heti (10 napos) és havi jogosultságok természetesen átnyúlhatnak a következő évre, azaz például egy 2015. december 28-án vásárolt heti (10 napos) e-matrica 2016. január 6-án éjfélig, egy ugyanazon a napon vásárol havi jogosultság 2016. január 28-ig érvényes.

1.5    Lesz türelmi idő 2016. januárban?

Nem lesz klasszikus értelemben vett türelmi idő 2016. januárban. Ugyanakkor a 2015-ös országos éves ill. megyei e-matricák 2016. január 31-ig érvényesek. A 2015-ben megváltott heti (10 napos) és havi jogosultságok természetesen átnyúlhatnak a következő évre, azaz például egy 2015. december 28-án vásárolt heti (10 napos) e-matrica 2016. január 6-án éjfélig, egy ugyanazon a napon vásárol havi jogosultság 2016. január 28-ig érvényes. Fontos, hogy a díjköteles útszakaszon közlekedve már rendelkezni kell érvényes úthasználati jogosultsággal.

1.6    Mire kell odafigyelni a vásárlás során?

A tipikus felhasználói tévesztések elkerülése érdekében a vásárlás során érdemes odafigyelni arra, hogy az e-matricát a megfelelő díjkategóriában váltsuk meg. Így a D1 kategóriába nem tartozó valamennyi személygépkocsira (7 főnél több utas szállítására alkalmas járművekre), a legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsikra és a lakóautókra a D2 kategóriában kell megváltani az úthasználati jogosultságot, még akkor is, ha egyébként a D1 és D2 országos matricák ugyanannyiba kerülnek, hiszen a díjrendelet értelmében a nem megfelelő díjkategóriában megváltott jogosultság is jogosulatlan úthasználatnak minősül és pótdíjfizetési kötelezettséget von maga után. A díjkategóriák a forgalmi engedélyben szereplő hatósági bejegyzések (J és S.1. mezők) alapján állapíthatók meg, az eligazodásban segít a nemzetiutdij.hu oldalon található táblázat is.

Vásárlás során, még az e-matrica kifizetése előtt a díjkategória mellett feltétlenül ellenőrizzük a rendszám, felségjelzés helyességét, és az érvényességi időt. Személyes vásárlás esetén az ügyfél aláírásával, internetes, ill. mobilról történő tranzakció során pedig elektronikus válaszüzenetében igazolja vissza az adatok helyességét.

A közlekedői és az útdíjfizetési szokásokkal kapcsolatban érdemes hangsúlyozni, hogy az e-matricát minden esetben előre, a díjköteles szakaszra való felhajtás előtt kell megváltani. Az akár néhány perccel később megváltott e-matrica jogosulatlan úthasználatnak minősül és pótdíjfizetési kötelezettséget von maga után. Az ellenőrző kamerák az elhaladó autóról (rendszám alapján) azonnal megállapítják, rendelkezik-e érvényes e-matricával.

2    Díjkategóriák

2.1    2.1 Milyen járműtípusokra lehet megyei matricát váltani?

A megyei matrica a D1, D2, B2 és U díjkategóriákban érhető el, a személyautók számára a rendkívül kedvezményes 5 ezer forintos áron. A hétnél több (8-9) személy szállítására is alkalmas gépjárművekre (pl.: kisbuszokra, lakóautókra és haszongépjárművekre) évi 10 ezer forintért vásárolható azonos tartalmú úthasználati jogosultság. Az autóbuszok megyei matricája 20 ezer forintba kerül.

2.2    Van-e megyei matrica motorokra?

A motorokra a D1 kategóriában lehet megyei jogosultságot váltani. Egyébként a motorkerékpárosok a számukra elérhető, kedvezményes 1470 forintos heti (10 napos) matrica megvásárlásával is fizethetnek az úthasználatért.

2.3    A személygépjárművel vontatott utánfutóra is külön kell fizetni?

Amennyiben a jármű a D1 kategóriába tartozik, úgy a vontatmányra nem kell külön e-matricát váltani. A D2 vagy B2 kategóriába tartozó járművekkel vontatott utánfutó után az új U kategóriában külön kell jogosultságot váltani az utánfutó rendszámára.

2.4    Ha egy 9 személyes gépjárműben csak 7-en ülnek, akkor is D2 jogosultságot kell vásárolni?

Igen. A D2 kategóriába történő sorolás nem a ténylegesen szállított személyek száma vagy az utazás célja szerint, hanem a forgalmi engedélyben szereplő adatok alapján történik.

2.5    Egy 9 személyes gépjárművel utánfutót húzok. Milyen e-matricát kell váltanom?

Ez a jármű az újonnan létrehozott D2 kategóriába sorolható. A heti (10 napos) és havi jogosultság ára a D1 díjkategória kétszeresére emelkedett, de az éves országos e-matrica ára változatlan maradt. Megyei éves matrica megyénként 10 ezer forintért váltható. Továbbá külön kell jogosultságot váltani a vontatmányra (U kategória), ennek ára megegyezik a D1 kategória áraival. Az U kategóriában az e-matricát az utánfutó rendszámára kell megvásárolni. Azaz meg kell venni egy D2 jogosultságot a gépjármű rendszámára és egy U kategóriájú jogosultságot az utánfutó rendszámára.

2.6    Az autóbuszok átkerültek a HU-GO rendszerbe?

Nem, az autóbuszok az e-matricás díjfizetési rendszerben a B2 kategóriába tartoznak. Számukra a 10 napos, havi és éves (országos jogosultságot biztosító) e-matrica ára nem változott. Az éves megyei matrica B2 kategóriában 20 ezer forint megyénként. Az autóbusz vontatmánya után az U kategória (D1 kategóriával megegyező) díjait kell fizetni.

2.7    A forgalmi engedély alapján honnan lehet tudni, melyik díjkategóriába tartozik a jármű?

Az úthasználati jogosultság gépjárműhöz kötött adatait (forgalmi rendszám, a gépjármű és a vontatmány megengedett legnagyobb össztömegének értékét) a forgalmi engedélyben szereplő hatósági bejegyzésnek megfelelően kell megadni. A jogosultság a megadott időtartamon belül minden díjköteles útszakaszra érvényes. A gépkocsik és a pótkocsik a következő járműkategóriák egyikébe sorolhatók (a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet alapján):

Besorolás

A járműben szállítható személyek számát a forgalmi engedélyben szereplő hatósági bejegyzés (S.1. – ülések száma vezetővel) és nem a járműben aktuálisan látható ülések száma alapján kell megállapítani. A D2 és B2 kategóriába tartozó járművek esetében, amennyiben vontatást végeznek az utánfutóra (pótkocsira) U kategóriás e-matrica megváltása szükséges, a pótkocsi forgalmi rendszámára.

3    Díjköteles úthálózat

3.1    Milyen utakra érvényesek a megyei matricák?

Az díjköteles hálózat megismerésében a megyei térképek segítenek eligazodni, ezeknek köszönhetően az autósok felmérhetik, mely úthálózati szakaszokon jogosultak egy adott megyei matricát használni.

Az egyes megyékre vonatkozó térképek a megye közigazgatási határán belül húzódó gyorsforgalmi úthálózatot ábrázolják. A díjköteles gyorsforgalmi úthálózatot minden esetben piros vonal jelzi, a díjfizetés nélkül használhatót pedig zöld. A térképek feltüntetik azokat a csomópontokat, ameddig az adott megyei matricával a díjköteles úthálózat használható. Az adott megye gyorsforgalmi úthálózatát az ennek használatára jogosító e-matricával a következő megyében található első csomópontig  lehet jogszerűen használni. Ezt követően a gyorsforgalmi úthálózat igénybe vétele kizárólag a szomszédos megyére érvényes matricával, vagy a teljes úthálózatra jogosító hagyományos időalapú (pl. Heti-10 napos jogosultság) termék birtokában lehetséges.

3.2    Mi történik, ha tévedésből átlépek egy megyehatárt, ahova nincs éves megyei matricám?

Az adott megye gyorsforgalmi úthálózatát az ennek használatára jogosító e-matricával a következő megyében található első csomópontig  lehet jogszerűen használni. Ezt követően a gyorsforgalmi úthálózat igénybe vétele kizárólag a szomszédos megyére érvényes matricával, vagy a teljes úthálózatra jogosító hagyományos időalapú (pl. Heti-10 napos jogosultság) termék birtokában lehetséges.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. táblákkal segíti az autósokat, a táblázási munkák folyamatosan zajlanak. A tájékoztató táblák az M1, M3, M7 Budapestről kivezető szakaszain az utolsó díjmentesen használható csomópont előtt figyelmeztetnek majd arra, hogy mekkora távolságot követően kezdődik a fizetős autópálya szakasz. Az M0-s autóúton az irányjelző táblák informálnak a díjköteles útvonal kezdetéről az arra való ráhajtás előtt, így az autósok a díjköteles szakasz előtti utolsó csomóponton keresztül elhagyhatják az autóutat.

3.3    Pontosan mely szakaszok díjmentesek?

A 2016. január 1-től néhány kivétellel a teljes gyorsforgalmi hálózat (tehát az M betűvel és sorszámmal jelölt utak) mindegyikének használata díjköteles.

A következő szakaszok használhatók díjmentesen:

– M31 es autópálya,

– M86 autóút,

– M8 autópálya,

– M9 autóútnak 6. számú főút és 51. számú főút közötti szakasza,

– M9 autóút (61. számú főút jelzés) Kaposvárt elkerülő szakasza,

– M4 autóút (4. számú főút jelzés)  Vecsés – Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre
vezető út közötti szakasza (19+550 km szelvény és 20+518 km szelvény közti szakasz)

– M0 autóút alábbi szakaszai

– 1.sz. főút és az M5 autópálya közötti szakasz

– M4 autóút (4.sz. főút ) és M3 közötti szakasz

– Megyeri híd (11. sz. főút és a 2. sz. főút közötti szakasz)

3.4    Változott-e a gyorsforgalmi Duna-hidak besorolása?

Az M8 és M9-es Duna hidak 2016. január 1-től továbbra is díjmentesen használhatók.

3.5    Milyen megyei matricával használhatók a megyehatáron található autópálya-csomópontok?

A megyei matrica hatálya a megye közigazgatási határán túl a megyét követő első csomópontig érvényes. Az eligazodásban segítenek a megyei térképek, valamint táblázatos formában a díjrendelet 2. számú melléklete.

3.6    Kell-e külön matricát vásárolni, ha a főváros közigazgatási határán belüli autópályát használjuk?

Nem, nincsen sem Budapestre, sem más megyei jogú városra érvényes matrica. A főváros közigazgatási határán belüli (de külterületi) autópályák, autóutak (pl. M0, M3, M5, M6 egyes szakaszai) a Pest megyére szóló jogosultsággal használhatóak.

3.7    Az M1/M7 bevezető szakaszán található bevásárlóközpontokhoz csak matricával lehet eljutni?

Igen, ha azokat autópályán közelítik meg. A Pest megyei matrica használatával azonban nemcsak ezek a szakaszok, hanem a legkiterjedtebb megyei hálózat minden eleme használható.

3.8    Az M0 autóút Megyeri hidat érintő szakasza mettől meddig díjmentes?

Az M0 autóút Megyeri hidat érintő szakasza a 11. számú főúttól a 2. számú főútig (a közúti táblázás szerinti 75-ös, Dunakeszi-Újpest lehajtóig) díjmentes.

3.9    Az M0 autóúton közlekedve a Megyeri hídról melyik csomópontnál lehet lejönni díjfizetés nélkül?

Az M0 autóút Megyeri hidat érintő szakasza a 11. számú főúttól a pesti oldalon az első lehetséges lehajtóig, azaz a 2. számú főútig (Dunakeszi-Újpest lehajtó, a táblázás szerinti 75-ös) díjmentes.

3.10   Fizetős-e a személyautóval közlekedők számára: M86-os, M9-es, illetve a Ferihegyre vezető gyorsforgalmi?

Továbbra is díjmentesen használható az M4 autóút (4. sz. főút) Vecsés és Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető út közötti szakasza, a 61-es út Kaposvárt elkerülő szakasza, az M86-os út, valamint az M8 és M9 Duna hidak.

3.11   A 4-es útnak melyik szakasza fizetős?

Az M4 autóút (4. sz. főút) Vecsés és Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető út közötti szakasza (19+550 km szelvény és 20+518 km szelvény közti szakasz)díjmentesen használható a repülőtér megközelíthetősége érdekében. Azonban az M4 autóút (4. számú főút jelzés)  Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető út és az Üllő – Gyömrő (4603 j. út) csomópont (20+518 km szelvény és 29+160 km szelvény) közötti szakasza már csak díj ellenében használható.

3.12   Az M3 12-es kilométerénél lévő ügyfélszolgálat csak díjköteles szakaszon közelíthető meg? Hogyan lehet oda díjmentes szakaszon eljutni?

A legegyszerűbben valóban az M3 díjköteles szakaszán lehet megközelíteni a Szilas pihenőben lévő ügyfélszolgálatot. Az iroda a XV. kerület irányából a Szentmihályi út – Régi Fóti út felől díjmentes útszakaszokon keresztül is megközelíthető.

2016. január 4-től a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. új, dél-pesti ügyfélszolgálati irodájában (1182 Budapest, Üllői út 663.) is lehetőség nyílik e-matricás és e-útdíjas ügyintézésre.

3.13   A főpályával párhuzamos gyűjtő-elosztó pályán is fizetni kell?

A gyűjtő-elosztó pálya az autópálya csomópont részét képezi. A csomóponti ágak pedig díjmentesek. A díjfizetési kötelezettség a főpályára vonatkozik.

Ilyen értelemben például a M35-ös autópálya Debrecen környéki szakaszának Kishegyesi út csomópontot – 33.sz. út csomópontot – 354. sz. út csomópontot érintő gyűjtő-elosztó pályája díjmentesen használható, de fontos, hogy az az autós, aki ráhajt a főpályára, már rendelkezzen érvényes e-matricával.

Ugyanez a helyzet az M5 autópálya fővárosi kivezető szakaszán, ahol a bevásárlóközpontok a gyűjtő-elosztó pályán keresztül díjmentesen közelíthetők meg a belváros felől, és onnan visszafelé a gyűjtő-elosztó pályán közlekedve díjmentesen elérhető a belváros. A főpályára hajtva azonban rendelkezni kell érvényes e-matricával.

3.14   Az M7-es autópályán haladva a Veszprém megyei matricát is meg kell venni azért a rövid szakaszért?

Az adott megye gyorsforgalmi úthálózatát az ennek használatára jogosító e-matricával a következő megyében található első csomópontig  lehet jogszerűen használni. Az eligazodásban segítenek a megyei térképek, valamint táblázatos formában a díjrendelet 2. számú melléklete.

Így az M7-es autópálya Veszprém megyei szakasza a szomszédos Fejér vagy Somogy megyei matricákkal vehetők igénybe. Továbbra is megváltható azonban a Veszprém megyei matrica, mely a Polgárdi (80-as számú) és Siófok kelet (98-as számú) csomópontja között jogosít fel az M7 autópálya használatára.

3.15   Az M5 autópálya a röszkei határállomásig fizetős?

Az M5 autópálya egészen az országhatárig (a röszkei határállomásig), a belépő oldalon a határponttól fizetős. Az országhatáron és közvetlen közelében található viszonteladói értékesítési pontokon lehetőség van minden típusú e-matrica megváltására.

Az autósok szemszögéből nézve az a legfontosabb tudnivaló, hogy az autópálya vagy autóút tábla egyben a díjköteles szakasz kezdetét is jelzi.

3.16   Mi indokolja a mostanáig díjmentes gyorsforgalmi szakaszok fizetőssé tételét?

A gyorsforgalmi hálózat közösségi forrásokból és az adófizetők adóforintjaiból épült ki. A hozzáférés azonban egyenlőtlen, a díjmentes hálózat közel fele Pest megyében található. A megyei matrica rendszer bevezetésével a sztrádákat használóknak azonos módon kell kivenniük a részüket a díjfizetésből is. Azonos közlekedési feltételek biztosítása esetén azok használati díjának is egyformának kell lennie.

Nemzetközi kitekintéssel látható, hogy Ausztriában és Szlovéniában egyáltalán nincsenek, Csehországban és Szlovákiában pedig csak rendkívül kis számban találhatók díjmentesen használható gyorsforgalmi szakaszok.

Az Európai Unió „a használó és szennyező fizet” elv egyre szélesebb körben megvalósuló érvényesítését várja el a tagállamoktól. E célt szolgálta Magyarországon az e-útdíj rendszer tavaly nyári sikeres bevezetése, és ebbe az irányba hat az e-matricás díjak fokozatos egységesítése is.

3.17   A kritikák szerint az ingyenes szakaszok, főként a nagyvárosi elkerülők díjasítása miatt az autósok közlekedési káoszt, súlyos zaj- és levegőszennyezést okozva visszatérnek a belterületi utakra. Önök nem számolnak ezzel?

A díjmentes szakaszok igazságosabb helyzetet teremtő megszüntetése nem vezet az autópályák elkerüléséhez. A párhuzamos ingyenes szakaszok használata súlyos időveszteséggel, és a hosszabb megtett út miatt a havi 400 forintnál jelentősen magasabb többletköltséggel jár. Éppen ezért nem kell tartani a forgalom nagyarányú és tartós átterelődésétől az agglomerációs települések és a külső kerületek útjaira. A januári tapasztalatok is azt bizonyítják, hogy az autósok felismerték az új matricatípusok előnyeit.

4    Matrica típusok és vásárlás

4.1    Az időalapú matricák megszűnnek a megyei matricák bevezetésével?

Nem, a megszokott heti (10 napos), havi és éves országos matricák a továbbiakban is megvásárolhatók. E bevált matricatípusok ára három éve nem emelkedett, és 2015 januárjától sem változott.

4.2    A megyei matrica csak a járműtulajdonos vagy üzemeltető bejelentett lakóhelye szerinti megyére váltható?

Nem, egy rendszámra minden korlátozás vagy megkötés nélkül bármely megyére vásárolható megyei matrica, az utazási igények, szokások szerint akár többre is. Az e-matricás rendszerben közlekedőként tetszőleges számú megyére lehet jogosultságot váltani.

4.3    Milyen időtávra érvényes a megyei matrica?

Az országos éves matricához hasonlóan a megyei matrica érvényessége  a vásárlás időpontjától a következő évben január 31-ig tart.

4.4    Érdemes lehet év közben is megyei matricát váltani?

Míg korábban az éves országos matricák zömét januárban adtuk el, a megyei matricát annak rendkívül kedvező ára miatt érdemes lehet az év későbbi szakaszában is megvásárolni. Az úthasználati jogosultság azonban minden esetben a következő év január végéig van érvényben.

4.5    Hol és mikortól vásárolható meg a megyei matrica?

Az e-matricákat az eddig megszokott értékesítési csatornákon, és mobiltelefonon (applikáción keresztül vagy sms-ben) is meg lehet vásárolni bármely megyére (Nógrád, Jász-Nagykun-Szolnok, Békés és Vas megye kivételével, ahol nincs díjköteles gyorsforgalmi hálózat).

4.6    A korábbi megszokott, országos jogosultságot biztosító e-matrica mellé kell megváltanom a megyei matricá(ka)t?

Nem. A korábban megszokott, időalapú matricák mellé az érvényességi idő figyelembevételével már nem kell egyéb jogosultságot vásárolni. Ugyanakkor az úthasználati szokások függvényében a megyei matricák a korábbinál kedvezőbb áron egész évben lehetővé teszik a közlekedést az adott megye díjköteles úthálózatán. Aki megyei matricával rendelkezik, de például nyaralás alkalmával más megyék autópályáit szeretné igénybe venni, heti (10 napos) vagy havi matrica vásárlásával válthatja meg a jogosultságot.

4.7    Meddig érvényesek a 2015-ben megváltott e-matricák?

A 2016. január 1. előtt megváltott heti-10 napos matricák és havi matricák a lejárat időpontjáig, a 2015-re váltott országos éves jogosultság 2016. január 31-ig érvényes a vásárláskor érvényes díjkategóriára.

4.8    Mennyivel olcsóbb megoldást jelent a megyei matrica az autósok számára?

Lásd a lenti táblázatot. Az adatokból kiderül, hogy pl. a négy megyei matricát váltók számára az új lehetőség közel 23 ezer forintos megtakarítást jelent az éves országos matricához képest. Ha a rendszeres útiránytól eltérő autópályát is használnának, akár további hét heti (10 napos) vagy 4 havi matrica váltásával is jobban járnak, mint a jelenlegi kínálat mellett.

Megtakarítás


5    Díjellenőrzés, pótdíjazás

5.1    Változik-e a pótdíj összege?

Nem, a már létező díjtételekhez hasonlóan pótdíjak sem emelkednek január elsejétől.

5.2    Az újonnan díjkötelessé vált szakaszokon milyen módszerekkel ellenőrzik az autósokat?

Az újonnan díjkötelessé vált szakaszokon jelenleg nincsenek fix ellenőrző kapuk telepítve. Az új szakaszokon mobil díjellenőrző autók meghatározott vezénylési terv alapján végzik a díjellenőrzési tevékenységet.

A szabályozás értelmében a díjköteles útszakaszra való felhajtáskor rendelkezni kell érvényes úthasználati jogosultsággal. Egy adott útszakaszra egy érvényes jogosultsággal kell rendelkezni. Ez lehet időalapú (a már megszokott heti-10 napos, havi, éves) vagy területi alapú megyei matrica.

5.3    Mikortól szankcionálják az autósokat, akik nem használnak matricát?

A díjköteles szakaszokra történő felhajtás előtt már rendelkezni kell érvényes jogosultsággal. Ez lehet a hagyományos időalapú matrica (heti-10 napos, havi vagy éves) vagy az új területi alapú megyei matrica. Ha valaki rendelkezik a hagyományos matricák bármelyikével, akkor már nem kell megyei matricát venni. Aki nem rendelkezik érvényes úthasználati jogosultsággal, az pótdíjra számíthat.